Gross Säljande attityder sedan 2005mitt företag Gross Säljande attityder hjälper jag företag och organisationer att stärka sina varumärken och öka sin försäljning genom lyckade och långsiktiga kundmöten. Det är i mötet mellan säljare och kund som den magi som gör att kunderna väljer ett visst företag måste uppstå. Den magin kan och behöver uppstår om och om igen. Jag har drivit Gross Säljande attityder sedan 2005. Jag håller utbildningar och föreläsningar som är inspirerande, handfasta och konkreta. Det brukar bli många igenkännande skratt och mitt mål är att få åhörare som är peppade att gå tillbaka till jobbet. Alla utbildningar och föreläsningar skräddarsys efter kundens behov. Många av mina kunder finns i detaljhandeln, men jag håller även utbildningar i kundvård och service för andra branscher, såsom Stockholms konserthus och Sundbybergs kommun. |
Föreläsaren som blev marknadschefUnder 2011 var jag en av flera föreläsare som jobbade med hyresgästerna i SKHLM, Skärholmen Centrum, ett av Sveriges största köpcentrum med 14 miljoner besökare årligen och 100 000 m2 fyllda med butiker, restauranger, caféer, serviceenheter och kontor. Vi pratade bland annat om kundbemötande, försäljning, ledarskap och kundtyper. Jag är jättestolt över att bli tillfrågad om att i januari 2012 ta över som marknadschef för SKHLM. Ett centrum som inte mådde så bra efter några trassliga år. Mitt och det övriga teamet i centrumledningens uppdrag var att vända den negativa utvecklingen, att få SKHLM att må bra igen och att göra det redo för en försäljning till en långsiktig fastighetsägare. Det handlade om att vinna de många handlarnas förtroende och att få alla att vilja jobba gemensamt, framåt. Efter ett hårt arbete på många olika fronter samtidigt så är jag stolt över att vi tillsammans vände skutan och kunde se hur SKHLM åter började blomstra och må bra. Våren 2015 såldes SKHLM till den engelska fastighetsägaren Grosvenor som kommer att fortsätta att driva detta fantastiska centrum mot nya framgångar och vi var i mål med vårt uppdrag! |
HötorgsCitymed ena foten i detaljhandelnUnder knappt 7 år arbetade jag två dagar i veckan som Cityledare i HötorgsCity, parallellt med mitt eget företag. Att stå med ena foten i detaljhandeln gav mig nya erfarenheter och aktuell verklighetsförankring vilket jag har haft nytta av när jag hållit utbildningar. Mitt jobb i HötorgsCity var en bred marknadsföringstjänst, med det yttersta syftet att kunderna skulle välja att handla just där. Jag planerade och genomförde aktiviteter, drev företagarföreningen, höll ordning på öppettider och fixade paketinslagning. Riktigt stolt är jag över den fina fasadbelysningen i olika färger som Hötorgsskraporna haft, vid till exempel Melodifestivalen. Vid designtävlingen Ljuslägg HötorgsCity fick stockholmarna själva föreslå och rösta om hur fasaderna skulle belysas. |
Hötorgsskraporna. Foto: Johan Åström/Bild&Fakta |
|
Det började med Ordning&RedaMitt brinnande intresse för kundmöten och excellent service började med den svenska butikskedjan Ordning&Reda. År 1989 blev jag en av Ordning&Redas första anställda. Under de femton år jag jobbade på Ordning&Reda gick vi från två butiker i Sverige till femtio butiker i femton länder, och jag gick från att vara butikssäljare på Drottninggatan till marknadschef och utbildningsansvarig. Byggde varumärket Ordning&Reda |
Jag är stolt över att jag var med och byggde upp Ordning&Redas världsomspännande varumärke, helt utan annonsering. Om vi hade haft råd att annonsera hade det kanske gått snabbare, men en annons är fortfarande bara ett löfte, som måste infrias i butiken. Istället valde vi att satsa på • inpirerande och inbjudande butiker • högkvalitativa produkter • exceptionellt bemötande Genom att vara jätteduktiga i butikerna lyckades vi knyta våra kunder till oss. De kom inte bara tillbaka, nästa gång tog de med sig sina kompisar! |
|
Produktchef, inköpare, formgivare, marknadsansvarig… På Ordning&Reda har jag ritat butiker, hållit franschisetagare i handen, lett öppnandet av ett tjugotal butiker runt om i värden, varit kundansvarig, produktchef, inköpare, formgivare och marknadschef. Som utbildningsansvarig var det jag som såg till att servicen och kundbemötandet var lika bra överallt, oavsett om den butik man besökte låg i Stockholm, Luzern eller Tokyo. |
|
Jag brinner för lyckade kundmöten
Jag anser att excellent service verkligen stärker ett företag, och att det är en marknadsföringskanal som det inte går att mäta sig med. Det är fantastiskt när butikens expertkunnande leder till bättre beslut än de beslut som kunden hade fattat utan hjälp.
Jurymedlem i Retail Awards
Under tre år hade jag det ärofulla uppdraget att vara med i juryn som utser årets butikssäljare på Retail Awards. Med det här priset belyser Retail Awards hur viktiga säljarna är för kunden. Det är roligt att få lyfta fram skickliga yrkesmänniskor. Ett litet steg för mänskligheten, men ett stort steg mot ökad yrkesstolthet för butikssäljare.
Jag vill bidra till en ökad yrkesstolthet bland säljare
Jag vill att alla som jobbar närmast slutkunden ska veta hur otroligt viktiga de är. Både för kunden och beslutet att köpa, men också för det företag som de representerar. Det finns så många duktiga säljare som har mycket att vara stolta över. Jag vill bidra till en ökad yrkesstolthet bland säljare, som hela tiden fortsätter att utveckla servicen för att stå sig i en allt hårdare konkurrens.
Läs mer om mina utbildningar ››
Kontakta mig för ett förslag om vad jag kan göra för er ›› |